Search This Blog

Pages

October 16, 2011

umrah

Hadis Abdullah bin Abu Aufa r.a: Diriwayatkan daripada Ismail bin Abu Khalid katanya: Aku pernah bertanya kepada Abdullah bin Abu Aufa r.a yang pernah mengiringi Rasulullah s.a.w: Adakah Nabi s.a.w pernah masuk ke dalam Baitullah ketika mengerjakan umrah? Beliau menjawab: Tidak!. (Nombor hadith dalam Sahih Muslim : #2366,Bab Sunat Memasuki Kaabah Bagi Jemaah Haji Dan Bukan Jemaah Haji Serta Sunat Sembahyang Di Dalamnya Dan Berdoa Di Setiap Sudutnya)


 Hadis Ibnu Umar r.a katanya: Ketika Rasulullah s.a.w pulang dari ketenteraan, peperangan kecil-kecilan, mengerjakan Haji atau dari mengerjakan umrah, baginda akan bertakbir sebanyak tiga kali dan berdoa apabila baginda tiba di lembah-lembah atau lereng-lereng bukit dengan doa:لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ آيِبُونَ تَائِبُونَ عَابِدُونَ سَاجِدُونَ لِرَبِّنَا حَامِدُونَ صَدَقَ اللَّهُ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَهَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ Yang bermaksud: Tiada Tuhan melainkan Allah Yang Esa tiada sekutu bagi-Nya. Bagi-Nya segala kerajaan dan bagi-Nya segala puji. Dia Yang Maha Kuasa atas segala sesuatu. Kami pulang, bertaubat, mengabdi, bersujud dan kami memuji kepada Tuhan kami. Allah telah menepati janji-Nya, menolong hambaNya dan mengalahkan dengan sendiri pasukan-pasukan yang bersekutu. (Nombor hadith dalam Sahih Muslim : #2394,Bab Doa Yang Dibaca Ketika Pulang Dari Musafir Mengerjakan Ibadat Haji Atau Sebagainya) 


Hadis Abu Hurairah r.a: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda: Ibadat umrah hingga ibadat umrah berikutnya adalah kifarat dosa di antara keduanya. Manakala ibadah Haji yang Mabrur iaitu Haji yang diterima, tiada ganjarannya selain dari Syurga. (Nombor hadith dalam Sahih Muslim : #2403,Bab Kelebihan Ibadat Haji, Umrah Dan Hari Arafah) Hadis Al-Ala' bin Al-Hadrami r.a katanya: Aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Orang Muhajirin, hanya dibenarkan tinggal di Mekah, selama tiga hari setelah selesai mengerjakan Haji atau umrah. (Nombor hadith dalam Sahih Muslim : #2408,Bab Tempoh Paling Lama Tinggal Di Mekah Bagi Jemaah Haji Yang Telah Selesai Mengerjakan Ibadah Haji Dan Umrah Ialah Selama Tiga Hari)


 Hadis Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w mengirim satu pasukan berkuda ke daerah Najd. Mereka pulang dengan membawa seorang tawanan lelaki dari Bani Hanifah bernama Sumamah bin Usal, pemimpin penduduk Yamamah. Lalu mereka mengikatnya pada salah satu tiang masjid. Satu hari Rasulullah s.a.w keluar menemui tawanan tersebut. Baginda bertanya: Bagaimana keadaanmu, wahai Sumamah? Tawanan itu menjawab: Baik-baik saja wahai Muhammad. Jika kamu mahu membunuh aku maka bunuhlah, memang sepatutnya ke atasmu untuk melakukannya. Jika kamu memberikan suatu nikmat (tinggalkan dengan tidak membunuh aku) maka aku ucapkan jutaan terima kasih. Jika kamu meminta harta maka aku akan berikan berapa banyak yang kamu mahu. Rasulullah s.a.w lalu meninggalkan tawanan tersebut. Keesokkan harinya baginda menemui tawanan itu kembali, lalu baginda bertanya: Bagaimana keadaanmu wahai Sumamah? Tawanan itu menjawab: Aku tidak mahu berbicara denganmu. Jika kamu mahu memberikan satu nikmat maka berikan kepada orang yang mahu berterima kasih. Jika kamu mahu membunuh aku bunuhlah, aku adalah orang yang memang berhak untuk dibunuh. Jika kamu menghendaki harta maka mintalah berapa banyak yang kamu mahu maka aku akan berikan apa yang kamu mahu. Lalu Rasulullah s.a.w meninggalkannya. Esoknya, Rasulullah s.a.w bersabda: Bagaimana keadaanmu wahai Sumamah. Sumamah berkata: Jika kamu memberikan satu nikmat maka aku akan ucapkan terima kasih, sekiranya kamu mahu membunuh maka bunuhlah, sekiranya kamu mahukan harta, aku akan berikan kepada kamu berapa banyak yang kamu mahukan. Kemudian Rasulullah s.a.w bersabda kepada para sahabat: Lepaskan Sumamah. Lalu Sumamah berangkat menuju ke kawasan kebun tamar. Setelah mandi lalu dia memasuki masjid dan mengucapkan kalimah: Aku bersaksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba serta utusan-Nya. Wahai Muhammad! Di muka bumi ini tidak ada wajah yang paling aku benci daripada wajahmu sebelum ini. Tetapi sekarang wajahmulah yang paling aku suka di antara wajah-wajah yang pernah aku temui. Sebelum ini tidak ada agama yang paling aku benci daripada agamamu dan sekarang hanya agamamu lah yang paling aku sukai di antara agama-agama yang pernah aku temui. Dahulu negerimulah yang paling aku benci, tetapi sekarang negerimulah yang paling aku cintai di antara negeri-negeri yang pernah aku kenal. Sesungguhnya pasukan berkudamu selalu mengawasiku sedangkan aku ingin melakukan umrah. Bagaimana ini? Rasulullah s.a.w lalu menyampaikan berita gembira kepada Sumamah bahawa dia boleh melakukan umrah. Ketika sampai di Kota Mekah seorang bertanya kepadanya: Kamu sudah keluar dari agamamu? Sumamah menjawab: Tidak. Tetapi aku sudah memeluk Islam dan tunduk kepada Rasulullah s.a.w. Demi Allah, tidak akan ada sebiji gandum pun dari Yamamah yang akan sampai kepada kamu sebelum mendapat keizinan Rasulullah s.a.w. (Nombor hadith dalam Sahih Muslim : #3310,Bab Mengikat Orang Tawanan Dan Menahannya Serta Harus Berbuat Baik Kepadanya)

No comments:

Post a Comment