Search This Blog

Pages

May 25, 2011

Tentang Islam, Iman & Ihsan




عَنْ يَحْيَى بْنِ يَعْمَرَ قَالَ كَانَ أَوَّلَ مَنْ قَالَ فِي الْقَدَرِ بِالْبَصْرَةِ مَعْبَدٌ الْجُهَنِيُّ فَانْطَلَقْتُ أَنَا وَحُمَيْدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْحِمْيَرِيُّ حَاجَّيْنِ أَوْ مُعْتَمِرَيْنِ فَقُلْنَا لَوْ لَقِينَا أَحَدًا مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَسَأَلْنَاهُ عَمَّا يَقُولُ هَؤُلاءِ فِي الْقَدَرِ فَوُفِّقَ لَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ دَاخِلا الْمَسْجِدَ فَاكْتَنَفْتُهُ أَنَا وَصَاحِبِي أَحَدُنَا عَنْ يَمِينِهِ وَالاخَرُ عَنْ شِمَالِهِ فَظَنَنْتُ أَنَّ صَاحِبِي سَيَكِلُ الْكَلامَ إِلَيَّ فَقُلْتُ أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ إِنَّهُ قَدْ ظَهَرَ قِبَلَنَا نَاسٌ يَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ وَيَتَقَفَّرُونَ الْعِلْمَ وَذَكَرَ مِنْ شَأْنِهِمْ وَأَنَّهُمْ يَزْعُمُونَ أَنْ لا قَدَرَ وَأَنَّ الامْرَ أُنُفٌ قَالَ فَإِذَا لَقِيتَ أُولَئِكَ فَأَخْبِرْهُمْ أَنِّي بَرِيءٌ مِنْهُمْ وَأَنَّهُمْ بُرَآءُ مِنِّي وَالَّذِي يَحْلِفُ بِهِ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ لَوْ أَنَّ لاحَدِهِمْ مِثْلَ أُحُدٍ ذَهَبًا فَأَنْفَقَهُ مَا قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ حَتَّى يُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ ثُمَّ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ قَالَ بَيْنَمَا نَحْنُ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ يَوْمٍ إِذْ طَلَعَ عَلَيْنَا رَجُلٌ شَدِيدُ بَيَاضِ الثِّيَابِ شَدِيدُ سَوَادِ الشَّعَرِ لا يُرَى عَلَيْهِ أَثَرُ السَّفَرِ وَلا يَعْرِفُهُ مِنَّا أَحَدٌ حَتَّى جَلَسَ إِلَى النَّبِيِّ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَسْنَدَ رُكْبَتَيْهِ إِلَى رُكْبَتَيْهِ وَوَضَعَ كَفَّيْهِ عَلَى فَخِذَيْهِ وَقَالَ يَا مُحَمَّدُ أَخْبِرْنِي عَنِ الاسْلامِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الاسْلامُ أَنْ تَشْهَدَ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَتُقِيمَ الصَّلاةَ وَتُؤْتِيَ الزَّكَاةَ وَتَصُومَ رَمَضَانَ وَتَحُجَّ الْبَيْتَ إِنِ اسْتَطَعْتَ إِلَيْهِ سَبِيلا قَالَ صَدَقْتَ قَالَ فَعَجِبْنَا لَهُ يَسْأَلُهُ وَيُصَدِّقُهُ قَالَ فَأَخْبِرْنِي عَنِ الايمَانِ قَالَ أَنْ تُؤْمِنَ بِاللَّهِ وَمَلائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الاخِرِ وَتُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ خَيْرِهِ وَشَرِّهِ قَالَ صَدَقْتَ قَالَ فَأَخْبِرْنِي عَنِ الاحْسَانِ قَالَ أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ قَالَ فَأَخْبِرْنِي عَنِ السَّاعَةِ قَالَ مَا الْمَسْئُولُ عَنْهَا بِأَعْلَمَ مِنَ السَّائِلِ قَالَ فَأَخْبِرْنِي عَنْ أَمَارَتِهَا قَالَ أَنْ تَلِدَ الامَةُ رَبَّتَهَا وَأَنْ تَرَى الْحُفَاةَ الْعُرَاةَ الْعَالَةَ رِعَاءَ الشَّاءِ يَتَطَاوَلُونَ فِي الْبُنْيَانِ قَالَ ثُمَّ انْطَلَقَ فَلَبِثْتُ مَلِيًّا ثُمَّ قَالَ لِي يَا عُمَرُ أَتَدْرِي مَنِ السَّائِلُ قُلْتُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ فَإِنَّهُ جِبْرِيلُ أَتَاكُمْ يُعَلِّمُكُمْ دِينَكُمْ

Daripada Yahya bin Ya’mar, beliau berkata: “Dulu, orang yang mula-mula mengatakan tentang (penafian) ‘Qadar’ di Basrah ialah Ma’bad al-Juhani. Aku bertolak bersama Humaid bin Abd. Rahman al-Himyari untuk mengerjakan dua haji atau dua umrah. Maka kami berkata: “Kalau kami bertemu salah seorang daripada sahabat Rasulullah s.a.w. maka kami akan bertanya kepadanya tentang apa yang mereka katakan mengenai Qadar (Taqdir).
Secara kebetulan kami bertemu dengan Abdullah bin Umar al-Khattab di dalam masjid. Aku dan sahabatku mengapitnya, salah seorang dari kami dari sebelah kanan dan seorang lagi dari sebelah kirinya. Aku percaya bahawa sahabatku akan mewakilkan aku untuk bercakap lalu aku berkata: “Abu Abd Rahman! Sesungguhnya telah muncul beberapa orang dari sebelah pihak kita membaca al-Quran dan mendalami ilmu,” - beliau pun menyebutkan keadaan mereka itu, “dan mereka menyangka bahawasanya tiada Qadar dan mereka mendakwa tidak ada takdir dan segala perkara adalah baru berlaku dan baru diketahui oleh Allah setelah ia berlaku.”
Ibnu ‘Umar berkata: “Kalau engkau berjumpa mereka itu maka ceritakan kepada mereka bahawa aku berlepas diri daripada mereka dan mereka juga tidak ada kena mengena dengan aku,” dan yang Ibnu ‘Umar bersumpah itu adalah (iaitu sumpah atas kata-katanya:) Demi Allah! Kalaulah mereka mempunyai emas sebesar bukit Uhud lalu mereka belanjakannya maka Allah tidak akan menerimanya sehingga mereka percaya kepada taqdir.
Kemudian dia berkata: Ayahku ‘Umar Al-Khattab menceritakan kepadaku: “Ketika kami sedang berada di samping Rasulullah s.a.w, tiba-tiba muncul di dalam majlis kami seorang yang sangat putih pakaiannya, sangat hitam rambutnya, tiada kelihatan kesan perjalanan padanya dan tiada siapa pun di antara kami yang mengenalinya. Dia pun duduk menghadap Nabi s.a.w lalu disandarkan dua lututnya kepada dua lutut Nabi s.a.w dan dia meletakkan dua tapak tangannya di atas dua pahanya (Nabi s.a.w)”.
Lelaki itu berkata: “Wahai Muhammad, ceritakan kepadaku tentang Islam”. Rasulullah s.a.w berkata: "Islam itu, engkau mengucap bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu Rasul-Nya, engkau mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, berpuasa pada bulan Ramadan, mengerjakan haji jika engkau mampu pergi kepadanya". Kata lelaki itu: “Benar”. Kata Umar: “Kami hairan kepadanya, dia tanya dan dia membenarkannya pula”.
Lelaki itu berkata lagi: “Ceritakan kepadaku tentang iman”. Nabi s.a.w berkata: "Iaitu bahawa engkau beriman dengan Allah, malaikat, kitab-kitab, rasul-rasul, hari akhirat dan engkau beriman dengan Qadar (takdir), baiknya dan buruknya". Kata lelaki itu: “Benar engkau”.
Lelaki itu berkata lagi: “Ceritakan kepadaku tentang ihsan”. Nabi s.a.w bersabda: "Iaitu bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihat-Nya, kalau engkau tidak dapat melihat-Nya (memang engkau tidak melihat-Nya), maka sesungguhnya Dia dapat melihat engkau". Kata lelaki itu lagi: “Ceritakan kepadaku tentang kiamat”. Nabi s.a.w berkata: "Tidaklah orang yang ditanya itu lebih tahu daripada yang bertanya".
Kata lelaki itu: “Ceritakan kepadaku tentang tanda-tandanya”. Nabi s.a.w bersabda: "Iaitu hamba melahirkan tuannya dan engkau akan melihat orang yang berkaki ayam, bertelanjang, papa kedana, pengembala kambing berlumba-lumba meninggikan bangunan". Kata perawi: “Dia pun pergi. Aku tinggal beberapa lama”. Kemudian dia (Rasulullah) berkata kepadaku: "Kamu tahukah siapa yang bertanya tadi?" Aku pun berkata: “Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui”. Sabda Nabi s.a.w: "Itulah Jibril, dia datang kepada kamu untuk mengajar kamu agama kamu".
http://sukahadis
[Hadits Riwayat Muslim]