Search This Blog

Pages

May 21, 2010

TIGA GOLONGAN YANG MENIKMATI KETENANGAN DI PADANG MAHSYAR

hadis riwayat taurmizi;
Tiga golongan yang mendiami tempat  tinggi dan mencium keharuman Kasturi Hitam, mereka tidak risau tentang pengiraan amalan atau hisab , mereka tidak merasai kebimbangan walaupun sedikit pada  Qiamat pada hari tersebut, mereka ialah:
  1. Lelaki yang membaca Al-Quran kerana mengharap keredhaan Allah dan menjadi Imam dalam solat serta mendapat keredhaan daripada para jemaah.
  2. Lelaki yang mendapat kemewahan rezeki di dunia, tetapi rezeki dan kemewahan tersebut tidak menghalang kepadanya untuk  beribadat kepada Allah SWT, malah rezeki dan kemewahan tersebut turut memberi serta menambah ketenangan kepadanya untuk berberibadat kepada Allah.
  3. Lelaki yang melaungkan azan di masjid dengan ikhlas dan sentiasa berdoa kepada AllaH SWT dengan hati yang penuh ikhlas.
Maha Suci Engkau Ya Allah yangb telah memuliakan orang-orang beriman …. Rebutlah peluang ini wahai ikhwah semua….

SEDEKAH TERBAIK ADALAH DISAAT SENANG

لحديث رواه أمام البخارى :
قال رجل يا رسول الله , أى صدقة أعظم أجرا , قال أن تصدق ,أنت صحيح شحيح , تخشى الفقر وتأمل الغنى ولا تمهل حتى إذا بلغت الحلقوم قلت لفلان كذا أو لفلان كذا .

Seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah: Sedekah bagaimanakah yang mendapat pahala yang besar?
Rasulullah menjawab: Sedekah disaat kamu sihat atau senang.
keranan sedekah disaat susah tidak ikhlas kerana sedekah disaat tersebut kamu bersedekah kerana takutkan kefakiran dan berharapkan kekayaan. Janganlah kamu bersedekah disaat nyawa dihalkum.tidak berguna lagi kamu mewasiat untuk si fulan sebanyak ini dan untuk si fulan pula sebanyak ini.

seringan-ringan siksa mendidih otak

Dari Nu’man Bin Basyir r.a. katanya: Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya, seringan ringan siksa ahli neraka pada hari kiamat itu adalah seorang yang di bagian bawah kedua kakinya diletakkan dua buah bara api yang dengannya itu dapat mendidihlah otaknya. Orang itu tidak meyakinkan bahawa ada orang lain yang lebih sangat siksanya daripada dirinya sendiri – jadi ia mengira bahawa dirinya itulah yang mendapat siksa yang terberat, padahal orang itulah yang teringan sekali seksanya.”

Solat menghapuskan dosa

“Sesungguhnya apabila seseorang hamba berdiri untuk solat maka diletakkan semua dosa-dosanya diatas kepala dan kedua bahunya. Setiap kali ia rukuk atau sujud akan berjatuhlah dosa-dosanya itu” H.R.Attabrani

Pahala solat fardhu seperti haji

Rasulullah s.a.w bersabda :
“Sesiapa yang berjalan untuk solat fardhu maka pahalanya seperti orang yang mengerjakan haji dan jika ia berjalan untuk solat sunat maka pahalanya seperti orang yg mengerjakan umrah sunat” H.R.Attabrani

Dicabut iman orng yang yang minum arak dan berzina



الحديث رواه الحكيم عن أبى هريرة  قال : قال رسول الله (ص) :
مَنْ زَنَى أَوْ شَرِبَ الْخَمْرَ  نَزَعَ اللهُ مِنْهُ الْإِيمَانَ كَمَا يَخْلَعُ الإِنْسَانُ الْقَمِيصَ مِنْ رَأْسِهِ .
Sesiapa berzina atau meminum arak Allah akan cabut imannya sebagaimana  manusia menaggalkan bajunya melalui kepalanya.

jangan dekati fitnah



الحديث رواخ الطبراني :
لا تقربوا الفتنة إذا حميت ولا تعرضوالها إذا عرضت واصبروا لها إذا اقبلت
Jangan mendekati fitnah apabila ia sedang membara,
Jangan menhadapinya jika dibentangkan dan bersabarlah jika fitnah telah menimpa.

Yang halal nyata, yang haram nyata tinggalkan yang ragu-ragu



قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْحَلَالُ بَيِّنٌ وَالْحَرَامُ بَيِّنٌ وَبَيْنَهُمَا أُمُورٌ مُشْتَبِهَةٌ فَمَنْ تَرَكَ مَا شُبِّهَ عَلَيْهِ مِنْ الْإِثْمِ كَانَ لِمَا اسْتَبَانَ أَتْرَكَ وَمَنْ اجْتَرَأَ عَلَى مَا يَشُكُّ فِيهِ مِنْ الْإِثْمِ أَوْشَكَ أَنْ يُوَاقِعَ مَا اسْتَبَانَ وَالْمَعَاصِي حِمَى اللَّهِ مَنْ يَرْتَعْ حَوْلَ الْحِمَى يُوشِكُ أَنْ يُوَاقِعَهُ
Dari Nu’man Bin Basyir r.a. katanya: Nabi s.a.w. bersabda: ” Yang halal sudah nyata, yang haram sudah nyata dan antara keduanya beberapa perkara yang diragukan. Barangsiapa meninggalkan apa yang diragukan tentang dosanya, biasanya orang itu meninggalkan pula apa yang sudah nyata berdosa. Dan siapa yang berani melakukan apa yang masih diragukan tentang dosanya, dikhawatirkan ia jatuh pada perkara yang nyata dosanya.

Segala macam maksiat adalah larangan ALLAH. Barangsiapa bermain-main sekitar larangan ALLAH, dikhawatirkan ia akan jatuh ke dalamnya.”

Orang syahid boleh beri syafaat untuk 70 orang


Hadith Shohih Sunan Ibnu Majah.
النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ يَخْطُبُ وَهُوَ يَقُولُ
سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّ أَهْوَنَ أَهْلِ النَّارِ عَذَابًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ لَرَجُلٌ تُوضَعُ فِي أَخْمَصِ قَدَمَيْهِ جَمْرَتَانِ يَغْلِي مِنْهُمَا دِمَاغُهُ
عَنْ النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ
عَنْ الْمِقْدَامِ بْنِ مَعْدِيكَرِبَ
عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لِلشَّهِيدِ عِنْدَ اللَّهِ سِتُّ خِصَالٍ يَغْفِرُ لَهُ فِي أَوَّلِ دُفْعَةٍ مِنْ دَمِهِ وَيُرَى مَقْعَدَهُ مِنْ الْجَنَّةِ وَيُجَارُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَيَأْمَنُ مِنْ الْفَزَعِ الْأَكْبَرِ وَيُحَلَّى حُلَّةَ الْإِيمَانِ وَيُزَوَّجُ مِنْ الْحُورِ الْعِينِ وَيُشَفَّعُ فِي سَبْعِينَ إِنْسَانًا مِنْ أَقَارِبِهِ
Ibnu Majah meriwayatkan daripada al-Miqdam bin Ma’di Kariba r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Orang Syahid di sisi ALLAH mempunyai lima perkara: Ia diberi keampunan pada permulaan pancaran darahnya, ia melihat tempat tinggalnya dari bahagian Syurga, ia diselamatkan dari azab kubur, ia selamat dari kejutan maha besar (Qiamat), ia dipakaikan dengan pakaian iman, ia dikahwinkan dengan bidadari dan diterima pemberian Sya’faatnya pada tujuh puluh orang dari kaum kerabatnya.”

Pahala mengajar ilmu berganda-ganda



عَنْ سَهْلِ بْنِ مُعَاذِ بْنِ أَنَسٍ عَنْ أَبِيهِ
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ عَلَّمَ عِلْمًا فَلَهُ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهِ لَا يَنْقُصُ مِنْ أَجْرِ الْعَامِلِ
Ibnu Majah meriwayatkan daripada Sahal Bin Mu’az bin Anas, daripada bapanya bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda (mafhumnya): ” Barangsiapa yang mengajarkan satu ilmu maka baginya pahala orang yang mengamalkannya sedangkan tidak mengurangkan pahala orang yang mengamalkannya.”
Hadith Shohih Sunan Ibnu Majah.

Orang hina menjadi pemimpin.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَيَأْتِي عَلَى النَّاسِ سَنَوَاتٌ خَدَّاعَاتُ يُصَدَّقُ فِيهَا الْكَاذِبُ وَيُكَذَّبُ فِيهَا الصَّادِقُ وَيُؤْتَمَنُ فِيهَا الْخَائِنُ وَيُخَوَّنُ فِيهَا الْأَمِينُ وَيَنْطِقُ فِيهَا الرُّوَيْبِضَةُ قِيلَ وَمَا الرُّوَيْبِضَةُ قَالَ الرَّجُلُ التَّافِهُ فِي أَمْرِ الْعَامَّةِ
Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Lagi akan datang kepada manusia tahun tahun yang tandus. Dan pada waktu itu orang berdusta dikatakan benar dan orang yang benar dikatakan berdusta. Orang khianat akan disuruh memegang amanah dan orang yang amanah dikatakan pengkhianat. Dan yang berpeluang bercakap hanyalah golongan ‘Ruwaibidhah’. Sahabat bertanya. “Apakah Ruwaibidhah itu hai Rasulullah?” Nabi s.a.w. menjawab:
“Orang kerdil dan sebenarnya hina dan tidak mengerti urusan orang ramai

Doa Ketika Melihat Anak Bulan

“Daripada Talhah bin Ubaidillah r.a. bahawa nabi SAW, apabila baginda melihat anak bulan baginda membaca doa yang bermaksud: “Ya Allah keluarkanlah bulan sabit ini dengan keberkatan dan keimanan, berikanlah keselamatan dan keIslaman, Tuhanku dan Tuhanmu ialah Allah S.W.T. inilah sabit yang boleh memberi petunjuk serta kebaikan.
 
(at-Tirmidzi)

ilmu, Iman Dan Amal

Dari Abu Musa r.a katanya, Nabi s.a.w bersabda:”Perumpamaan petunjuk dan ilmu pengetahuan yang Allah mengutuskan aku untuk menyampaikannya seperti hujan lebat jatuh ke bumi. Bumi itu ada yang subur menghisap air, menumbuhkan tumbuh-tumbuhan dan rumput-rumput yang banyak. Ada pula yang keras, tidak menghisap air sehingga tergenang. Maka Allah memberi manfaat dengan ia kepada manusia. Mereka dapat minum dan memberi minum (binatang ternak dan sebagainya), dan untuk bercucuk tanam. Dan ada pula hujan yang jatuh ke bahagian lain iaitu di atas tanah yang tidak menggenangkan air dan tidak pula menumbuhkan rumput. Begitulah perumpamaan orang yang belajar agama yang mahu memanfaatkan apa yang aku disuruh Allah menyampaikannya, dipelajarinya dan diajarkannya. Dan begitu pula perumpamaan orang yang tidak mahu memikirkan dan mengambil peduli dengan petunjuk Allah yang aku diutus untuk menyampaikannya.”
 
(Bukhari)