Search This Blog

Pages

October 16, 2011

umrah

Hadis Anas r.a katanya: Aku pernah mendengar Nabi s.a.w berniat Ihram Haji dengan umrah secara serentak. (Nombor hadith dalam Sahih Muslim : #2168,Bab Mengerjakan Ibadat Haji Dan Umrah Secara Ifrad Dan Qiran)


 Hadis Asma' r.a: Diriwayatkan daripada Abdullah bekas hamba Asma' puteri Sayidina Abu Bakar r.a katanya: Aku pernah mendengar daripada Asma' ketika melalui daerah Al-Hajun. Asma' berkata: Semoga Allah selalu melimpahkan selawat dan sejahtera kepada Rasul-Nya s.a.w. Kami pernah berhenti bersama baginda di sini. Ketika itu kami membawa beberapa buah beg yang berisikan sedikit bekalan dan sedikit barang-barang lain. Kemudian aku bersama dengan saudaraku Saidatina Aisyah r.a, Az-Zubair dan beberapa orang lagi berihram umrah. Setelah selesai melakukan Tawaf di Baitullah, kami pun bertahallul. Kemudian pada malamnya kami pun berihram Haji. (Nombor hadith dalam Sahih Muslim : #2175,Bab Orang Yang Telah Melakukan Tawaf Di Baitullah Dan Bersaie Kekal Di Dalam Ihram Tanpa Bertahallul)


 Hadis Ibnu Abbas r.a katanya: Nabi s.a.w berihram umrah manakala para sahabat berihram Haji. Nabi s.a.w tidak bertahallul begitu juga dengan sahabat-sahabat yang membawa binatang korban sedangkan sahabat-sahabat yang lain bertahallul. Oleh kerana Talhah bin Ubaidullah adalah termasuk dari kalangan sahabat yang membawa binatang korban maka dia juga tidak bertahalul. (Nombor hadith dalam Sahih Muslim : #2177,Bab Hukum Berihram Umrah Dalam Bulan Haji Iaitu Haji Tamattu')


 Hadis Ibnu Abbas r.a katanya: Mereka iaitu orang-orang Jahiliah berpendapat, melakukan umrah pada bulan Haji merupakan dosa yang paling besar di atas muka bumi ini. Mereka menjadikan bulan Muharam sebagai bulan Safar. Mereka berkata: Apabila kepenatan telah hilang, kesan tapak kaki sudah hilang dan bulan Safar telah berlalu, orang-orang yang berumrah pun bolehlah bertahallul. Pada pagi empat Zulhijah Nabi s.a.w dan para sahabatnya datang dalam keadaan berihram Haji lalu baginda memerintahkan mereka supaya bertukar kepada Ihram umrah. Namun mereka keberatan dan berkata: Wahai Rasulullah! Apa yang telah dihalalkan? Baginda menjawab: Semua perkara telah dihalalkan. (Nombor hadith dalam Sahih Muslim : #2178,Bab Harus Melakukan Umrah Pada Bulan bulan Haji)


 Hadis Anas r.a katanya: Aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w menggabungkan dua bacaan talbiah sekaligus iaitu: لَبَّيْكَ عُمْرَةً وَحَجًّا لَبَّيْكَ عُمْرَةً وَحَجًّا Maksudnya: Tuhanku! Aku penuhi panggilan-Mu untuk mengerjakan ibadat umrah serta ibadat Haji. Tuhanku! Aku penuhi panggilan-Mu untuk memenuhi ibadat umrah dan ibadat Haji. (Nombor hadith dalam Sahih Muslim : #2194,Bab Niat Dan Bacaan Talbiah Nabi s.a.w Serta Waktu Menyembelih Binatang Korban) 


Hadis Anas r.a: Rasulullah s.a.w pernah mengerjakan ibadat umrah sebanyak empat kali. Semuanya dikerjakan pada bulan Zulkaedah kecuali ibadat umrah yang dikerjakan bersama ibadat Haji. Ibadat umrah tersebut ialah ibadat umrah secara berihram dari Hudaibiah atau ibadat umrah yang dikerjakan pada zaman peristiwa Hudaibiah pada bulan Zulkaedah, ibadat umrah tahun berikutnya yang dikerjakan pada bulan Zulkaedah, ibadat umrah secara berihram di daerah Ja'ranah sewaktu baginda membahagi harta rampasan perang di Hunain juga pada bulan Zulkaedah dan ibadat umrah yang dikerjakan bersama ibadat Haji. (Nombor hadith dalam Sahih Muslim : #2197,Bab Keterangan Tentang Jumlah Ibadat Umrah Dan Waktunya Yang Telah Dilakukan Oleh Nabi s.a.w) 


 Hadis Saidatina Aisyah r.a: Diriwayatkan daripada Urwah bin Az-Zubair katanya: Aku dan Ibnu Umar pernah bersandar di bilik Saidatina Aisyah r.a. Kami mendengar dia sedang bersugi. Lalu aku bertanya: Wahai Abu Abdul Rahman! Pernahkah Rasulullah s.a.w mengerjakan umrah pada bulan Rejab? Dia menjawab: Ya! Pernah. Kemudian aku bertanya kepada Saidatina Aisyah r.a: Wahai ibu orang-orang mukmin! Benarkah apa yang dikatakan oleh Abu Abdul Rahman? Dia berkata: Apakah yang dia katakan? Aku menjawab: Dia berkata bahawa Nabi s.a.w pernah mengerjakan umrah pada bulan Rejab. Tambah beliau lagi: Semoga Allah mengampuni Abu Abdul Rahman. Demi usiaku, baginda tidak pernah mengerjakan umrah pada bulan Rejab kerana setiap kali Rasulullah s.a.w mengerjakan umrah, aku selalu mengikuti baginda. Urwah bin Az-Zubair berkata: Ketika itu Ibnu Umar hanya mendengar. Tidak berkata: Ya ataupun tidak. Beliau hanya diam. (Nombor hadith dalam Sahih Muslim : #2199,Bab Keterangan Tentang Jumlah Ibadat Umrah Dan Waktunya Yang Telah Dilakukan Oleh Nabi s.a.w)


 Hadis Ibnu Abbas r.a: Rasulullah s.a.w pernah bertanya kepada seorang wanita dari kaum Ansar tetapi aku terlupa nama wanita tersebut sebagaimana yang diberitahu oleh Ibnu Abbas. Baginda bersabda: Apakah yang menghalang kamu dari mengerjakan ibadat Haji bersamaku? Wanita itu menjawab: Sebenarnya tidak ada halangan bagi kami, cuma kami hanya mempunyai dua ekor unta. Suami dan anakku telah pergi mengerjakan Haji dengan seekor unta. Tinggallah kepada kami seekor unta untuk mengangkat air. Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila tiba bulan Ramadan pergilah mengerjakan umrah kerana mengerjakan umrah pada bulan tersebut pahalanya sama dengan mengerjakan Haji. (Nombor hadith dalam Sahih Muslim : #2201,Bab Kelebihan Umrah Pada Bulan Ramadan) 


Hadis Saidatina Aisyah r.a: Diriwayatkan daripada Urwah r.a katanya: Aku berkata kepada Saidatina Aisyah r.a: Aku fikir, jika seseorang tidak bersaie antara Safa dan Marwah tidak mengapa. Dia bertanya: Kenapa? Aku menjawab: Kerana Allah s.w.t telah berfirman: إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ Yang bermaksud: Sesungguhnya Safa dan Marwah adalah sebahagian dari syiar-syiar Allah. Sehingga ke akhir ayat. Beliau berkata: Allah tidak menganggap sempurna Haji atau umrah seseorang yang tidak bersaie antara Safa dan Marwah. Kalaulah benar seperti katamu itu, pasti tidak dikira satu kesalahan jika tidak bersaie di antara kedua tempat tersebut. Tahukah kamu perkara itu? Sesungguhnya pada zaman jahiliah golongan Ansar memuji dua berhala yang berada di tepi laut yang bernama Isaf dan Naailah. Kemudian mereka datang lalu bersaie antara Safa dan Marwah seterusnya mereka mencukur rambut. Setelah kedatangan Islam, mereka enggan bersaie di kedua tempat tersebut sebagaimana kebiasaan mereka lakukan pada masa jahiliah. Lalu Allah s.w.t menurunkan firman-Nya: إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ Yang bermaksud: Sesungguhnya Safa dan Marwah adalah sebahagian dari syiar-syiar Allah. Sehingga akhir ayat. Tambah beliau lagi: Bersaielah kamu di antara keduanya. (Nombor hadith dalam Sahih Muslim : #2239,Bab Keterangan Tentang Bersaie Di Antara Safa Dan Marwah Merupakan Salah Satu Dari Rukun Rukun Haji Serta Tidak Sah Tanpa Melakukannya)


 Hadis Anas r.a katanya: Golongan Ansar enggan bersaie di antara Safa dan Marwah sehinggalah turun ayat: إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ البَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِمَا Yang bermaksud: Sesungguhnya Safa dan Marwah adalah sebahagian dari syiar-syiar Allah. Maka sesiapa yang mengerjakan Haji ke Baitullah atau mengerjakan umrah, hendaklah bersaie di antara keduanya. (Nombor hadith dalam Sahih Muslim : #2243,Bab Keterangan Tentang Bersaie Di Antara Safa Dan Marwah Merupakan Salah Satu Dari Rukun Rukun Haji Serta Tidak Sah Tanpa Melakukannya)

No comments:

Post a Comment