Search This Blog

Loading...

Pages

June 11, 2013

MASA SEMAKIN SINGKAT



Daripada Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda; “Tidak akan terjadi kiamat sehingga masa menjadi singkat, maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api”. [Hadits Riwayat At-Tirmizi]

Keterangan

Masa akan berlalu begitu cepat. Belum sempat berbuat sesuatu, tiba-tiba masa sudah terlalu larut, sehingga banyak perkara yang belum dapat diselesaikan. Kita seakan-akan sibuk, tetapi kita tidak faham apa yang disibukkan. Kita diburu masa dan ia berlalu dengan tiada ada perkara yang dapat kita selesaikan. Inilah yang dimaksudkan dengan singkatnya masa.

Menurut Irnam al-Karmani, yang dimaksudkan dengan singkatnya masa ini ialah dicabut keberkatan daripadanya. Memang benar apa yang dikatakan oleh Imam al-Karmani itu, dahulunya kita merasakan dalam sehari banyak perkara yang dapat kita laksanakan, tetapi sekarang dalam sehari yang sama hanya sedikit perkara-perkara yang dapat kita laksanakan. Ini adalah satu petanda hampirnya kiamat.


[Petikan dari buku yang disusun oleh Abu Ali Al Banjari An Nadwi (Ahmad Fahmi Zamzam)]


Dari pengalaman dan pengamatan saya sendiri secara peribadi pun, jika dibandingkan dengan 20 - 30 tahun dulu dengan sekarang, sangat berbeza rasa kecepatan masanya. Kalau dulu rasanya dapat buat banyak perkara dalam sehari , sekarang rasanya dah semakin kurang dan terlalu cepat masa berlalu. 
Wallahu a'lam .......
Harlina Binti Ahya Ulumuddin

No comments:

Post a Comment