Search This Blog

Pages

November 20, 2011

Tidak Meninggalkan Wasiat Bagi Orang Yang Tidak Memiliki Sesuatu Untuk Diwasiatkannya

 Hadis Ibnu Abbas r.a: 
Diriwayatkan daripada Said bin Jubair katanya: Ibnu Abbas bertanya: Hari ini hari Khamis! Apa yang telah berlaku pada hari Khamis! Kemudian dia menangis sehingga air matanya membasahi batu-batu kecil. Lalu aku bertanya: Wahai Ibnu Abbas! Kenapa dengan hari Khamis? Dia menjawab: Pada hari itu sakit Rasulullah s.a.w bertambah parah kemudian baginda bersabda: Kemarilah! Aku akan tuliskan untukmu suatu catatan yang membuatkan kamu tidak akan tersesat selepasku. Lalu para sahabat bertengkar, padahal tidak seharusnya mereka bertengkar di hadapan Nabi. Mereka bertanya: Kenapa dengan baginda? Adakah baginda bermimpi? Tanyalah kepada baginda. Nabi s.a.w bersabda: Biarkanlah aku. Apa yang aku alami sekarang ini lebih baik (dari pada mendengar pertengkaranmu). Aku mewasiatkan tiga perkara iaitu usirlah orang-orang Musyrikin dari Semenanjung Tanah Arab, berikanlah kepada para tetamu sesuatu yang sama dengan apa yang pernah aku berikan kepada mereka. Kemudian baginda diam tidak menyebut yang ketiga atau mungkin baginda menyebutnya tetapi aku terlupa.

No comments:

Post a Comment