Search This Blog

Pages

November 29, 2011

Beriman Kepada Allah Taala Merupakan Amalan Yang Paling Utama

 Hadis Abu Zar r.a katanya: 
Aku pernah bertanya Rasulullah s.a.w:
 Wahai Rasulullah! Apakah amalan yang paling utama? 
Rasulullah s.a.w bersabda: Beriman kepada Allah dan berjuang pada jalan-Nya.
 Aku bertanya: Hamba yang bagaimanakah paling utama? 
Rasulullah s.a.w bersabda: Hamba yang paling baik menurut pemiliknya dan paling banyak harganya. Aku bertanya lagi: Bagaimana Jika aku tidak bekerja?
 Rasulullah s.a.w bersabda: Engkau boleh membantu orang yang bekerja atau bekerja untuk orang yang tidak memiliki pekerjaan.
 Aku bertanya lagi: Wahai Rasulullah! Apa pendapatmu jika aku tidak mampu melakukan sebahagian dari amalan? 
Rasulullah s.a.w bersabda: Engkau hendaklah memberhentikan kejahatanmu terhadap orang lain kerana, hal itu merupakan sedekah darimu kepada dirimu.

No comments:

Post a Comment