Search This Blog

Loading...

Pages

June 4, 2011

Bohong Yang Diharuskan.

Dari Ummu Kalsum binti ‘Uqbah r.a sesungguhnya ia mendengar Rasulullah SAW bersabda : “Bukanlah termasuk pendusta orang yang mendamaikan manusia. Ditambahnya yang baik atau dikatakannya yang baik”. (Bukhari)
Berdusta atau berbohong adalah satu sifat yang dikeji. Namun ada juga bohong yang diharuskan iaitu bohong yang bertujuan untuk mendamaikan orang yang bertelagah.
Umat Islam pada hari ini masih lagi terumbang-ambing, lemah, miskin dan berpecah belah meskipun Islam sesungguhnya amat menggalakkan perpaduan, kesatuan, persefahaman dan keharmonian dalam kehidupan sejagat. Dalam erti kata lain, Islam melarang umatnya bergaduh, berperang apalagi bertengkar sesama sendiri sehingga melibatkan perbuatan mencederakan, membunuh dan sebagainya. Inilah sebabnya mengapa Islam memuliakan seorang manusia yang berusaha untuk mendamaikan orang yang bertelagah meskipun terpaksa dilaksanakan dengan cara menipu (perkara yang harus) demi menjalinkan semula ikatan persaudaraan tersebut agar keadaan kembali menjadi aman dan damai.
Jadi, menipu atau berbohong yang bertujuan mendamaikan orang yang bertelagah tanpa ada sebarang niat lain melainkan kerana Allah adalah diharuskan.

No comments:

Post a Comment