Search This Blog

Pages

June 3, 2010

Bersetubuh Di Siang Ramadhan

Aisyah r.a berkata: “Seorang lelaki datang kepada Nabi SAW dimasjid. Dia berkata : “ Saya telah terbakar. “ Nabi bertanya : “Mengapa engkau terbakar?” Orang itu menjawab: “Saya menyetubuhi isteri saya di siang Ramadhan.” Nabi berkata kepadanya:“ Bersedekahlah engkau.” Dia menjawab: “Tidak ada sesuatu pun yang dapat aku sedekahkan.” Sesudah itu dia pun duduk dan datanglah kepada Nabi seorang yang menuntun keldai yang membawa makanan(Abdul Rahman salah seorang perawi hadis ini berkata: “Saya tidak mengetahui makanan apa yang dibawa itu). Maka Nabi pun berkata : “Mana orang yang sudah terbakar?” Orang itu menjawab : “Ini saya.” Berkata nabi:“ Ambillah makanan ini dan sedekahkanlah.” Orang itu bertanya :“Adakah orang yang lebih berhajat daripada kami, sedangkan ku tidak mempunyai makanan?” Nabi bersabda : “ makanlah makanan itu bersama-sama keluarga mu.”
 
(al-Bukhari dan Muslim)


No comments:

Post a Comment